vrijdag 11 november 2016

Leren is leuk!

Voor Dio. interne therapiehond in opleiding,
is (net als natuurlijk bij elke hond),
super belangrijk dat leren leuk is en leuk blijft!

Hoe zorgen we daar voor?

Door te trainen in verschillende omgevingen.

Hier bijvoorbeeld op de hondenschool.
Spelen met soortgenoten en leren in bijzijn
van andere honden.


Tijdens de wandeling mag Dio best zo nu en dan snuffelen.
Voorwaarde is, dat de lijn ontspannen blijft!

Snuffelen is voor honden misschien wel 
het aller belangrijkste in hun leven.

Geef ze dus de kans, de ruimte en de tijd
om dit te doen!


Ook als het heeft geregend gaan we gewoon naar buiten om te oefenen.
Dio houdt niet zo van water.
Maar met een voertje kan ik hem wel zover krijgen dat hij erin gaat staan!



Stukjes lopen aan de lijn
en stukjes lopen zonder lijn.

In het bos kan Dio lekker rennen en spelen we zoekspelletjes.
(gooi een dennenappel tussen houten stokken).

Dio kiest er hier zelf voor om over een boomstronk te lopen.
Leuk voor de afwisseling!


Ook als we naar de vaste wal gaan,
trainen we altijd even op de Teso boot.
Gewone zit, af en blijf oefeningen.

Hond blijft en ik ga uit zicht.

De boot is een uitdagende omgeving, 
met al de geluiden, de deining van de zee,
en de training tussen de stilstaande auto's en vrachtauto's.


We doen ook de oefening om voertjes niet zomaar uit mijn hand
te pakken. Maar als Dio rustig is krijgt hij gewoon een voertje.




Aan de lijn lopen 
oefenen we telkens kort!
Maximaal 10 minuten.

Om het leuk te houden,
praat ik tegen de hond.
Ik beloon heel regelmatig wanneer hij naar mij kijkt
en aan een ontspannen lijn loopt.

\


Een goede trainer creƫert situaties waarin een hond succeservaringen kan hebben!




Geen opmerkingen:

Een reactie posten