vrijdag 18 november 2016

Aandacht, communicatie, respect en grenzen dl 1

Aandacht is het eerste wat er nodig 
om samen te kunnen werken.

Bij een hond kunt je op een positieve manier aandacht krijgen door:
-samen te spelen
-koekje geven voor aandacht
-zijn naam aanleren 
-een aandacht commando aanleren. Bij mij is dat 'kijk eens'.
-aandacht stimuleren door: goed zo, braaf te zeggen en dan een koekje.
(dus een positieve associatie krijgen met commando's)


Dio kent alle bovenstaande manieren van aandacht.
En dus kunnen we gaan samenwerken.

Samenwerken houdt voor mij in,
ik vraag iets van de hond
en de hond probeert die oefening uit te voeren.


Nu kan ik natuurlijk altijd bekende commando's vragen.
Dio kent inmiddels prima de commando's :
zit
af
sta
blijven
hier komen
naast
volg
zijn naam
'kijk eens'


Maar als ik elke keer als we samen gaan werken enkel die commando's vraag,
wordt het voor Dio heel saai.

En ik wil dat het leven en het leren leuk voor Dio is en blijft!


Dus vraag ik soms een oefening de net iets anders is, dan de normale oefening.
(bijv.. bij de bootcamptraining; een sta en blijf op een boomstronk)
En natuurlijk blijf ik de oefeningen die hij al kent, met enige regelmaat enthousiast belonen
(interval beloning heet dat).



Door oefeningen die Dio beheerst in diverse omgevingen te vragen,
leert hij dat bijvoorbeeld het zit en blijf commando, overal geldt.
Dus ook in de regen, in het donker, op straat, in het bos etc.


Ik blijf er op hameren; houdt oefeningen kort.
Als je merkt dat de aandacht van de hond verslapt,
dan vraag ik nog 1 x een oefening die met succes kan worden afgesloten en dan stop ik.

Ik denk dat 95 procent van alle hondeneigenaren
te lang door traint met hun hond. 
En te veel vraagt van hun hond!

Daardoor ontstaat frustratie bij de hond (die wil niet meer luisteren)
frustratie bij de eigenaar (omdat de hond niet langer doet wat de eigenaar wil).
En de hond leert dat als hij niet luistert,
hij daar eigenlijk ook wel aandacht mee krijgt.
(tja negatieve aandacht is ook aandacht).


Overprikkeling is ook iets wat je veel bij jonge honden ziet.
Mensen laten ze te lang door gaan,
waardoor de honden doordraaien.

Stop de honden dus op tijd. Ook met spelen.
Spelen hoeft niet langer dan een paar minuten te duren!

Daarna krijgt de hond rust,
op een plek die voor de hond rust geeft.

Honden moeten zo'n 20 h per dag slapen!

Jonge honden voelen deze grenzen,
nog niet goed aan. 
Ze weten nog niet goed wanneer spel lang genoeg is.
Wanneer training lang genoeg is. 
Wij, als verzorgende eigenaren
 moeten dit dus voor de honden bepalen.

Wij geven deze grenzen aan om de hond 
te beschermen tegen overprikkeling.


Door met aandacht, vertrouwen en respect 
om te gaan met een hond.
En zeker door grenzen aan te geven, 
zoekt de hond zelf zijn rust.
En geeft hij jou vertrouwen en respect terug!


En natuurlijk mag hij ook gewoon heerlijk hond zijn.
Zonder lijn, zonder tuigje, zonder koekjes, zonder
iemand die constant naar je roept wat je moet doen.
Hij mag lekker rennen, snuffelen en doen wat hij zelf wil doen.





Geen opmerkingen:

Een reactie posten